Direktlänk till inlägg 19 september 2018

Böcker, böcker och mera böcker!

Av Natali - 19 september 2018 22:37

Jag har alltid läser böcker, en massa böcker och flera böcker på en och samma gång. Det är en jättestor sorg för mig att jag inte längre kan läsa som jag brukade. Jag älskar böcker och jag älskar känslan av att få läsa, komma bort och leva sig in i en annan värld. En värld som är helt annat än den värld som Vi befinner oss i. En värld som kan vara allt från så verklig till så overklig som det bara går. Att få läsa djupa diskussioner och filosofier eller att bara få läsa en barnsaga. Böcker har alltid varit en del av mitt liv. Ett sätt att få komma bort och få tänka på något annat.
Numera har jag svårt att läsa. Det är svårt att fokusera på orden, på meningen, på stycket och på hela boken Jag har fått möjligheten att via biblioteket låna ljudböcker och jag använder det lite grann.

Det känns ändå inte riktigt samma sak som att få läsa en riktigt bok. Att hålla i boken, lukta, hur konstigt det än låter. Känslan av att hålla i en bok att läsa blir inte samma sak när man lyssnar på ljudböcker.
Jag har faktiskt läst en hel bok i sommar! Den heter tjockdrottningen och är skriven av Moa Herngren. Den var faktiskt riktigt bra att jag nästan sträckläste. Rekommenderas! Väldigt lättläst och speglar lite av det orimliga samhället vi har.
Bara känslan av att har läst ut en bok är så fantastisk.
Tidigare läste jag ju som sagt flera böcker på samma gång. Det var inte små böcker utan oftast ganska tunga böcker. Jag älskade Stephen King, Dean r koontz mf. En bok kunde jag ha i köket, en i sovrummet och en i badrummet. Jag kunde verkligen utan problem Växla mellan böckerna och hänga med i handlingen utan att tappa bort mig eller fundera på vilken bok det handlade om och vad som var vad.
Att gå från det att kunna alternera mellan flera olika böcker på samma gång till att knappt klara av att läsa en lättare ungdomsbok är ett ganska stort steg. Men jag läser i alla fall lite grann.
Plötsligt inser jag att jag håller på med fyra böcker samtidigt, Jag vet inte hur det gick till! Inte tunga böcker men det är böcker.
Just nu på mitt nattduksbord ligger Arthur Peppers diskreta charm och Millie Birds bok om döda saker. Det är ju inte alls som jag brukade läsa, men det ger mig någonting. Jag har jag även en självbiografi nämligen, Sluta aldrig gå av Kicki eller Christina Rickardsson(som snart är klar!).
Dessutom lyssnar jag via Legimus på Guldkompassen och jag har två till böcker i min bokhylla där som jag ska lyssna på när Guldkompassen är klar. Jag har dessutom faktiskt börjat på Terry Pratchetts böcker om skivärlden (på engelska, böcker blir så mycket bättre på engelska!) Jag tycker om att läsa böcker på engelska, det är så många syftningar som går förlorad när det blir översatt till svenska. Och vet ni det är ju faktiskt så att jag har påbörjat trilogin a Discovery of Witches. Där jag inte har läst alla böcker, så jag började om med bok nr ett. Jag måste ju bara läsa färdigt en bok så jag kan fortsätta med nästa.
Nä, det blir A Discovery of Witches! Det är så bra. Dessutom har det ju kommit som tv-serie så är ju bra att läsa den nu, innan jag ser serien!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Natali - 3 augusti 2019 09:36


Att leva med me, hur är det egentligen?   Jag tänker inte gå in på medicinska termer, för helt ärligt så kan jag inte det. Jag orkar inte gå igonom och läsa och lära. Jag har ingen koll på forskning och alternativa behandlingar osv. Jag orkar int...

Av Natali - 4 juli 2019 14:34


Min far, min biologiska far, sa en sak till mig för ett bra tag sedan. Det var något som etsade sig fast och något som tyvärr stämmer så mycket. Det han sa var: - Du har ett stort tomrum inom dig, ett svart hål, som du försöker fylla. Ett tomrum av ...

Av Natali - 20 juni 2019 13:01


Jag sitter fast. Fastnat på ett ställe där jag inte vill vara. LIkt en fluga i en flugfälla. DÄr klibbiga trådar håller fast den och hur mycket den än kämpar sitter den där.   Lever ett liv som jag inte vill leva. Sitter här och kan inte göra så ...

Av Natali - 7 januari 2019 07:25

Läste precis ett så bra inlägg på fb gruppen Millions missin uk. Så bra att jag istället för att försöka somna om var tvungen att skriva här. Millions missing är en rörelse som vill visa upp alla vi med me som bara ligger hemma och inte kan röra oss...

Av Natali - 17 november 2018 18:51


Hur tillåter du andra att behandla dig?   Jag har lärt mig mycket och klivit väldigt mycket framåt genom mitt liv. Från en väldigt brokig uppväxt, på många olika sätt, har jag ändå lärt mig försöka se det positiva i livet.   Men en sak som ja...

Presentation


Välkommen. På denna sida kan ni läsa allt från glada rader till elände. Jag tar upp funderinga som jag stöter på i mitt liv och reaktioner och reflektioner över det samhälle vi lever i. Ingen politik, ekonomi eller världsnyheter, bara rena vardagen!

Fråga mig

1 besvarad fråga

Lämna ett avtryck här.

Kategorier

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2018 >>>

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards